onsdag 2 oktober 2013

Hur går det....

Igår var jag på första cirkelträffen där det är tänkt att jag skall lära mig måla på glas och porslin.
Det märktes tydligt att jag var väldigt ringrostig då det gällde måleriet... Jag målade en hel del på textil för ett stort antal år sedan. Men nu skall man också lära sig en ny sorts färg. Hur den uppför sig och framförallt skall man blanda till den själv med pigment och en slags olja. Man river heter visst det..om jag inte minns helt galet. Blev mycket att ta in igår..

Det här fick jag med mig hem..



Och jodå.. Något jag får betala för.. Utom mönstret som jag kalkerade av från en tidning om porslinsmålning.

En liten assiett att måla på fick jag också... men den står kvar för torkning.. och fortsatt målning nästa vecka. Någon kamera tog jag inte med mig.. så det blir ingen bild på mitt förstlingsverk förrän den är helt klar.

Så nu är jag då igång med två cirklar. Och nästa vecka tänkte jag gå på hantverkscafét som anordnas i stationshuset av hemslöjdsföreningen.

Sååå då till samvetsfrågan... Hur går det med skriverierna då...

INTE ALLS FÖR TILLFÄLLET!

Nu måste jag vara lite social ett tag och knyta nya kontaktnät. För mitt i alla cirkelanslutningar har jag en plan med det.
Och jag möts av så mycket värme från folket i bygden. På båda cirklarna, då jag talat om att jag är nyinflyttad, har jag mötts med orden.. Så kul! Välkommen!

Tids nog kommer vinterstormarna med kylan. Då skall jag passa på att kura framför tangentordet.

9 kommentarer:

  1. Så flitig du är! Härligt att känna sig välkommen :)
    Ska bli kul att se dina alster :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har mycket att "ta igen" :-) Ja och det roligaste är att det verkligen syns på dem att de menar det.. Inget slentrianmässigt ord bara.

    SvaraRadera
  3. Du har många järn i elden. Kul! Det är ett tag sen jag gick på någon kurs, så det hade kanske varit dags för det nu. Tack för tipset om Youtubelänken!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt det låter! Men jag har tummen mitt i handen när det kommer till att måla. Finmåleri, alltså. Att rolla en vägg klarar jag galant :-)

    SvaraRadera
  5. Hej du..Ja nu gäller det att plocka fram vinterprylarna,isskrapa,kolla glykol,förbereda dubbdäcken,osv...Ja det är en vacker tid vi har nu,synd bara att det är så lite rött i naturen..Ska bli kul att få se ditt förstlingsverk sen..Haé Kram.

    SvaraRadera
  6. Så vackert.
    sv: Åh, vad söt du är. Så väldans glad jag blir. Tusen tack kära du!

    SvaraRadera
  7. Trevligt när man känner sig välkommen!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Kul!! Låter trevligt att bli välkomnad till en ny plats! Det ska bli spännande att se ditt förstlingsverk sedan!

    SvaraRadera
  9. Kväller,,Ja fisk är bra mat,,kanske det är för sällan jag har det på bordet..Haé Kram.

    SvaraRadera