måndag 8 april 2013

Allt elände avklarat på samma dag...

Nu sitter jag här nöjd och belåten.

Idag var det tandhygienisten först för att skrapa tandsten. Jag har gått och oroat mig någon vecka då det ilat i en tand längst bak i munnen. Jag har varit orolig att det blivit hål i tanden. Men, sade tandhygienisten du brukar väl aldrig ha hål. Nej.... men någon gång händer det väl....mumlade jag.

Men icke! Hade nog borstat lite för ovarsamt och fått fram tandhalsen lite, därav ilning. SKÖNT!

Så var det bara att ge sig iväg till optikern också. Nu blir det glasögon för jämnan. Förut har jag bara haft läsglasögon. Men högerögat hade försämrats medan vänsterögat blivit lite bättre!!! Jo kan visst bli så också. Därför har jag känt att det ibland tagit tid att få fokus på bokstäver då glasögonen åkt av och på! Då ögonen skall försöka synka.

Optikern lyste i ögonbottnarna också och berättade att han var utbildad i Danmark där de inte har lika många ögonläkare som vi har i Sverige. Därför får opotikerna där en bredare utbildning. Han talade om att man kunde se väldigt mycket i en ögonbotten. Inte bara gula fläcken och ev. starr. Man kan även se på blodkärl om man har något pågående hjärtfel och även diabetes.. bla.

Men inget sådant hittade han på mig :-) Och nu köpte jag även solglasögon som man kan sätta utanpå glasögonen. Då man numera också vet att just exponeringen av mycket sol gör att den gråa starren bildas. Så nu gäller det att förebygga. Något som jag varit dålig på, det där med att använda solglasögon.

Så nu vårsol! Nu kan du få lysa hur mycket du vill. Jag är rustad!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar