lördag 11 januari 2014

Segel av sten...

Åke Edwardssons bok, Segel av sten är utläst.

Höll på till halv tre inatt då jag inte kunde lägga den ifrån mig.

Det här var den första boken jag läst av den författaren. Och har redan laddat hem nästa. Han har ett språk som jag inte varit van att läsa i några deckare förut. Korta kärnfulla meningar. Men framförallt replikerna. Han har fått fram dem precis som folk pratar. Just det har jag bara upplevt en gång och det var då jag gick skrivarutbildningen på folkhögskola. Där var det en tjej som skrev precis sådana repliker. Åååå vad jag beundrade henne som fick till dem så bra.

Nu var ju Segel av sten den första boken jag läst av Edwardsson och att det blev den 6:e i raden av hans deckare med Erik Winter som huvudperson, berodde på att det var den första av böcker som fanns hos bibliotekets e-böcker. Så jag vet inte hur de brukar vara uppbyggda, Men här är det två gåtor som skall lösas. En som Winter tar hand om och en annan som hans kollega Aneta Djanali blir involverar sig i.

Winter hamnar så småningom i Skottland där upplösningen sker. Medan Djanali håller sig kvar i Göteborg med sina efterforskningar.
Har ni inte läst Edwardsson förut säger jag bara gör´t!

Tror faktiskt det är böcker som även kan tilltala er som inte brukar läsa deckare.

5 kommentarer:

  1. Kväller,,Ja jäklar så gott det blev,ädelost är en bra smakhöjare,,tvekade om jag skulle ta öl eller vin till,,det blev öl,,gott..
    Läsning blir det inte mycket för mig,,jag släktforskar nu på 8 olika släktled,klart det är ju en form av läsning det oxå..Haé Kram.

    SvaraRadera
  2. Jo då!
    Har läst flera av dem!
    Har du hittat " en man som heter Ove "?

    Kram

    SvaraRadera
  3. Tycker också mycket om hans böcker. Har samma problem som du - svårt att lägga den ifrån sig.

    SvaraRadera
  4. Har aldrig läst något av Edwardsson... ska göra det nu :)
    Borst-nejlika... så klurig du är :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Kul att du gillar dom böckerna. Jag har långtifrån läst alla men det kommer jag säkert att göra nån gång framöver.

    SvaraRadera