torsdag 14 februari 2013

Alldeles vanlig mat..

Jag har en bok som jag köpte för över 20 år sedan. Det är Marit Paulsen och Monica Hörners bok Alldeles vanlig mat.

I förordet står det:
Boken är inte en regelrätt kokbok, fastän det finns massor av recept i den. Utan vi har försökt sätta in vår vardagsmat i sitt sammanhang: Vad är potatis? Vad skall du köpa? Och hur skall du på ett snabbt och effektivt sätt laga god mat av potatisen? (inte bara potatisen de avhandlar. min anmärkning)
Vi tar upp sambanden mellan vår mat och miljön, hur spannmålen odlas och hur djuren föds upp, hur råvarorna hanteras på vägen fram till dig.


Ämnet känns väldigt aktuellt just nu!

Jag har letat efter den här boken om den finns till försäljning fortfarande.. Men inte kunnat hitta den. Synd. Finns inte ens på vårt bibliotek. Dags för en nyutgåva kanske UTBILDNINGSRADION som den givits ut genom!!!

Det finns även listor på hur man skall handla. Vad man behöver hemma i sitt bassortiment och vad som behöver veckohandlas.

Så har vi handlat också i över 20 år. Varje månad går jag igenom alla torrvaror och ser vad som behöver fyllas på. Även frysvaror. Så storhandlar vi efter det. Sedan veckohandlar vi mejerivaror, frukt och grönt.
Och nej... Vi har ingen matkällare inte ens ett gammalt hederligt skafferi. Bara en frys, kyl och sval och ett vanligt köksskåp.

Medan vi hade alla barnen hemma som tonåringar, då det gick åt en hel limpa till frukost bara och ett par till under resten av dagen, bakade jag nästan allt bröd. Det har jag tyvärr slutat med. Får något ryck ibland bara. Men jag ursäktar mig med att vi har ett bageri i stan som levererar till affären vi handlar på. Och deras bröd är bra.

Jag känner mig rik då jag har allt hemma. Bara att öppna skåpen och välja vad jag skall laga. Och så förståss tar jag rätt på alla rester.

Gud så präktig jag låter nu när jag ser det i skrift. Men jag är ju så van att följa det här. Och för mig fungerar det så bra.

Behöver jag säga att vårt matkonto per månad underskrider de flestas då man jämför. Inte mycket utrymme till okynneshandlig/hungrig-nu-handling. Jag tror att det är där man gör största vinsten!


1 kommentar:

  1. Nybakat bröd är så gott på morgonen. Förstår vad du menar.
    sv: Åh, så otroligt glad jag blir utav din fina kommentar. Tusen tack kära du! ♥

    SvaraRadera