onsdag 6 februari 2013

Jobba hemma dagen idag..

Det har blivit så många olika dagar att hålla reda på nuförtiden. Det senaste? är den dag som är idag. Jobba-hemma-dagen.


Man sade för många år sedan att då datorn kom in i var mans liv skulle det underlätta så för människor som ville och kunde jobba hemifrån. Man skulle slippa resande. Man skulle kunna bo lång från buss och järnvägslinjer. Men ändå arbeta som egen företagare eller anställd.

Hur gick det med det tänket? Förra året startade den här dagen. EN dag per år.. hm...
Men det är ju ändå en början.

Då datorn kom skulle vi ju också börja leva i det papperslösa samhället... hm...
Tänkte på det då jag var till tandläkaren. Istället för ett litet kvitto från kassaapparaten får jag nu i handen.. ett litet kvitto (och ett som tandläkaren sparar) Sedan får jag numera ett stort A4-kvitto utdrag från deras dator, där det står uppräknat vad de gjort och vad det kostat varje sak. Röntgen, tandstensborttagning, undersökning mm.

Alltså har det blivit fler papper och större! Och EN dag per år där fler arbetsplatser tillåter sina anställda arbeta hemifrån!

Vi är på gång....



4 kommentarer:

  1. Min situation nu är att jag är pensionär men jobbar extra med lite olika projekt. Och då kan jag faktiskt jobba till stor del hemma. Men så har det inte varit när jag jobbade som vanligt.
    En effekt av det papperslösa samhället har i alla fall inträffat nu. Konsumtionen av tidningspapper har sjunkit kraftigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jobbar ju också helt hemifrån numera. Det är skönt att slippa resa. Ja just tidnigspappersminskningen kan ju ha både för och nackdelar. Åt det håller går nog bokpapper också verkar det som. E-böckerna är på frammarsch.

      Radera
  2. Svar
    1. Så lite så Gunnar :-) Deckare är ju vad jag läser mest! Hoppas mitt bidrag hjälper dig inför ditt framträdande på biblioteket!

      Radera