fredag 8 februari 2013

Från fjällgraven till Sala silvergruva...

Jag läser nu Hans Rosenfeld och Michael Hjorths bok fjällgraven.

Började i lite fel ordning har jag nu upptäckt. De har nämligen skrivit två före också. Det fördolda och Lärjungen.

Såg TV trillern Bron och tyckte den var otroligt bra som Rosenfeld skrivit manus till. Så nu var jag nyfiken på hans böcker.

Jag har kommit ungefär halvvägs in i boken. Så plötsligt står det om Sala silvergruva! Hur man hittat tre döda unga flickor i en gruvgång! Jag hajade naturligtvis till. HEMMAPLAN FÖR MIG! Kul och oväntat.

Ja så nu älskar jag ju boken ännu mer! Även om det nu var något så tragiskt som fyndet av tre döda! Men det är ju bara fiktion. Och tyvärr har den gruvan nog ännu fler döda på sitt samvete i gruvgångarna. Men då förolyckade gruvarbetare på riktigt!

Sedan är det ju också lite spännade att senaste julkalender om Greveholm spelades in i gruvgångarna i Sala. Det var de scener som skulle föreställa de undre regionerna på slottet.

6 kommentarer:

  1. Jag har också sett Bron men inte läst någon av böckerna. Sla silvergruva har jag aldrig varit nere i. Är det så att man kan få guidade turer där?

    SvaraRadera
  2. Ja absolut! Det finns fler guidade turer att välja mellan. http://www.salasilvergruva.se/aktiviteter/guidade-turer/

    SvaraRadera
  3. Åh vad kul!
    sv: Åh, verkligen tack. Det värmer så. Tusen tack kära du!
    Hoppas att du vill följa fotobloggen & fortsätta att kommentera! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur!
      Klart jag återkommer! Hoppas detsamma!!

      Radera
  4. Tack för svaret!,skulle vara kul att gå nån sån om man är trakterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får väl bli någon liten avstickare till Sala då ni varit och hälsat på barnbarnet! :-) Inte sååå stor omväg..finns även möjlighet att övernatta 155 meter under jord.. om man törs för gruvfrun :-) annars finns vandrarhem ovan jord också på området!!

      Radera