lördag 11 maj 2013

Göra min skrivarläxa

Så här står det som en av de första punkterna i Skrivarskolan hos LitteraturMagazinet..

Stäng av allt annat
När du väl sitter - se till att stänga av telefonen, eller lägg bort den. Multitaska inte med Facebook och mailen, utan koncentrera dig bara på skrivandet just då. Stäng in dig i musik om det hjälper. Personligen gillar jag musik utan text. Det får mig koncentrerad utan att bli för fokuserad på musiken. När du väl känner den där inspirationen, försök då att vara i den en stund. Glöm allt annat.


Så nu tänkte jag BARA, som Alfon Åbergs pappa, skriva en snutt här i bloggen. Jag vill bara meddela att jag är en duktig och ganska flitig skolflicka! Jag gör mina läxor! Men det är också först nu i vuxen ålder som det funkar. Tänk vad jag slarvade med läxläsning i skolan... Fanns ju så mycket annat som lockade på fritiden. Man blev korvstoppad i skolan och sedan skulle man hem och fortsätta stoppa den där korven (läs hjärnan)Det var jag inte ett dugg intresserad av.

Häromåret hörde jag ett för mig nytt ord. Att vara steetsmart som en av Östermalmsfruarna (Svenska motsvarigheten till Hollywoodfruarna)sade att hon var.

Det stämmer på mig!

Kanske det också påverkade mitt första yrkesval, nämligen mentalskötare som jag arbetade som i 20 år och övergick sedan till ett arbete som fritidsledare på ungdomsgård!

Nej nu skall jag uppfylla uppmaningen här ovan från skrivskolan.

Stäng ner allt annat OCH SKRIV!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar