söndag 30 september 2012

En kyckling...

I fredags köpte vi en grillad kyckling på ICA.


En påse vitlökskroketter.(varav halva finns kvar i frysen) Allt för 80:-)

Idag gjorde jag en stuvning på kycklingkött och hackad gul lök. Kryddade med salt, peppar och curry. Kokade ris som jag lade i botten på en form och stuvningen ovanpå. En ostskalk som det knappt gick att hyvla mer av låg i kylen också. Den rev jag och strödde ovanpå. Så in i ugnen på 250 graderosten blev fint gratinerad.

Den stuvningen räckte till fyra portioner. (glömde att fota den)


Och här är skrovet på kycklingen på väg till kompostpåsen efter att jag knaprat bort alla små köttbitar som fanns kvar. De ligger nu i en påse i frysen som senare skall bli "sovel", som min mormor kallade det, i en potatissoppa.

Det blev (blir)alltså 8 portioner mat av den kycklingen!

Jag älskar att trolla med matrester...och pengar..... Få ut så mycket som möjligt av så lite som möjligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar