måndag 26 november 2012

Mercurium

Nu har jag läst ut boken Mercurium av Ann Rosman. Blev så intresserad då jag hörde om den på TV. Hade inte läst något av henne förut. Och så här i efterhand tror jag det varit bättre om jag börjat med första boken eftersom det är samma poliser i nutid i böckerna.

Ja jag skrev nutid då det är två parallella historier i den här boken. En som utspelar sig i början av 1800-talet och som baseras på en sann händelse. Och en som sker 2011 som är den fiktiva delen.

Boken var bra. Och jag skall definitivt läsa hennes andra böcker också. Men då från första boken.

Det negativa jag upplevde var att det blev så många namn att hålla reda på. Och som det var förr i tiden så fick ju barnen sina förnamn efter sina far och morföräldrar. Och då det också förekom en del namn som var desamma i både nutidsdelen och 1800-tals delen, eller iallafall väldigt lika namn blev det lite rörigt i MITT huvud.

Titeln Mercurium har den fått då det var något man använde som råttgift. Och råttgift (arsenik) har varit ett "mordvapen" i gamla tider. Var nog främst kvinnor som använde sig av det om man ville bli av med någon då det gick att blanda i maten. Och det var ju kvinnorna som stod för mathållningen. Plättlätt då!

Vi har ett exempel här i närheten.Efter vägen mellan Heby och Tärnsjö finns en inristning i en tall. Nu har man sedan flera år tillbaka satt upp en liten tavla som berättar historien om avrättningen av en Piga 1861 som förgiftade sin husbonde med arsenik och själv sedan blev halshuggen. Huga.



4 kommentarer:

  1. Jag har läst hennes första bok. Superbra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och jag tänkte ju låna hem dem som e-bok från bibblan. Men de hade bara den sista än så länge. Synd.

      Radera
  2. Låter som en spännande bok! Fast råttgift verkar vara ett ganska "vanligt" mordvapen i deckare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var spännande. Råttgift har nog varit ganska vanliga mordvapen både i verklighet och fiktion.

      Radera