måndag 29 oktober 2012

Ingen vuxenbok


Det är snart dags för publicering av min första bok. (Återkommer här i bloggen när, var och hur man kan få tag på den. Hoppas på före jul)

Jag är både glad och oroad över att så många vänner och bekanta säger att de vill läsa den. (Vuxna)
Så nu vill jag å det bestämdaste påpeka. DET HÄR ÄR EN BARNBOK! En bok för tweenies. (Ca 9-12-åringar)

Jag har läst flera av mina favoriter, de som jag gillade skarpt då jag var i den åldern, som recearch inför mitt eget skrivande. Tänkt många gånger: Men hur kunde jag tycka DEN boken var så bra??
Men DÅ tyckte jag det.

Vad vill jag säga med det här inlägget? Jo jag vill låta barnen själva avgöra om det är en läsvärd bok eller inte.
Astrid Lingren lär ha sagt, klokt som bara hon kunde, ungefär så här: Kan jag bara glädja en endaste unge med det jag skrivit, ja då får jag känna mig nöjd!
Och jag utvecklar det med: Kan jag bara få en endaste unge intresserad av läsning med min bok. Då är jag väldigt nöjd. Men vi får se eftersom den inte innehåller en endaste vampyr, zombie eller någon fantasyvarelse med övernaturliga krafter som verkar vara på modet just nu….

Bara en bok om barns naturliga nyfikenhet, och med hjälp av den nyfikenheten hjälper de polisen att fånga in några tjuvar, och lösa ett annat brott som skett för 20 år sedan… Så också en del om mod och rädslor..

Och igår bestämde jag vad boken skall heta.

Oskar Jönsson ger polisen en hjälpande hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar