torsdag 28 februari 2013

Namnsdag...

Idag är det den 28 februari. Maria har namnsdag! Jag heter Maria i andranamn. År 2006 var det det vanligaste flicknamnet i Sverige. Inte som tilltalsnamn dock.

Nu firar vi aldrig någon namnsdag, men kan inte låta bli att nämna det ändå. Namnet var nog en liten kompromiss. Min mormor som hade ett visst inflytande :-) Ville att, om det blev en flicka, skulle få heta Eva. Hon var religös och kanske valet för henne då var givet.

Så ville då den här flickan som det nu blev, komma till världen på julafton!
Då tyckte min mormor att det fick räcka med det. Jag skulle inte behöva ha namnsdag också då!

Då vi väntade första barnet hade vi redan i förväg bestämt namn. Både pojk och flicknamn utan att titta i almanackan vilken dag de hade namnsdag.
Döm om vår förvåning då barnmorskan säger:

"Och nu ser jag ett huvud med iallafall en centimeter långt mörkt hår!" Hon fortsatte nästan lite för sig själv. "Få se om det blir en liten Magnus det här då"

Vi tittade fundersamt på varandra min man och jag och undrade vem av oss som talat om det för barnmorskan...Att det var just det namnet vi bestämt oss för om det blev en pojke..

Då hon såg våra miner och vi frågade hur hon kunde veta..

"Nej men... Det visste jag inte. Tänkte bara högt. Det är nämligen den namnsdagen idag och jag har själv en liten Magnus hemma!!!!"

Så då barnet var ute säger barnmorskan:

" Jaha. Välkommen då lilla Magnus!" istället för att säga om det blev en pojke eller flicka. Men det kändes så fint.

Och vi ändrade oss inte där. Han har fått ha namnsdag på sin födelsedag. Vi hade ju bestämt det och kunde inte tänka oss att tänka om!

4 kommentarer:

  1. Vårndotter som föddes på 1970-talet har Maria som andra namn. Det var väldigt populärt då.även om det är ett vanligt namn så är det fint tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Jag är nöjd med mitt andra namn också :-)Det är fint tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Grattis på namnsdagen i efterskott! :)

    SvaraRadera