onsdag 15 februari 2012

Oroa sig på avstånd...

Igår kväll ringde dottern och frågade:

- får man feber av hjärnskakning?

- Nje det tror jag väl ändå inte, hurså?

- L har ramlat från en liten stol på dagis idag och de visste inte om hon slog i huvudet. Inga bulor finns. Hon grät bara en liten stund sedan hade hon varit som vanligt igen. Men hela eftermiddagen idag har hon varit så loj sedan hon kom hem.. Kräkts en gång också och har 38,2 i temp. alltså inte så farlig temp men ändå.... Det går ju magsjuka också runt omkring oss... Vill inte äta något...

Jag tyckte de skulle ringa sjukvårdsupplysningen ändå...

Någon timme senare kräktes hon riktigt ordentligt två gånger och var riktigt dåsig. Då ringde de och blev hänvisade till akuten.
Läkaren var väldigt tveksam till vinterkräksjuka eftersom hon inte hade diarré också. Och att det var så många timmar mellan kräkningarna.

Han ville behålla henne för observation under natten så de kunde kolla vakenhetsgrad en gång i timmen på henne....

Det kändes skönt tyckte jag och kände att då kunde jag sova lugnt... Då jag visste att hon var under medicinsk bevakning.

Då våra barn var små ringde jag ofta till min mamma för att få lite tips, råd och tröst då barnen blev sjuka. Jag hade den förmånen att min mamma var sjuksköterska.
Jag fick sakligt information och lugnande råd utav henne.

MEN SEDAN RINGDE HON ALLTID DAGEN DÄRPÅ och började lugnt och sakligt...

- Hejsan... Ville bara höra... hur är det med M idag då?
(alla våra barn börjar på bokstaven M, praktiskt:-))

- Jodå det är nog lite bättre, svarade jag.

Hon förhörde sig då om vad jag då menade med bättre...

Jag beskrev läget.

Och DÅ KOM HELA HARANGEN av mormorsoro!

ÅÅÅÅÅÅ så skönt att höra! Jag har nästan inte sovit någonting inatt då jag varit orolig och undrat hur det gått...

Det är skillnad på att vara närstående och professionell... :-)

Nu begriper jag precis hur hon hade det...

Just nu väntar de på ronden för att se om de blir utskrivna eller hur det går. De har också ringt från "dagis" och beskrivit hur fallet gick till så de kan berätta bättre för läkaren idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar