tisdag 25 juni 2013

Skatan

Jag tycker det är så roligt att studera fåglar. Inte som fågelskådaren som vill se så många arter som möjligt utan mer deras beteenden. Skatan är min absoluta favorit. Den kan ha så mycket hyss för sig.

Det är en skatunge som håller till utanför min uteplats i den lilla dungen som finns här.



Ibland kraxar den till och får genast svar av en fullvuxen skata som uppehåller sig i närheten.

Den hoppar fram på marken. Jag har inte sett den flyga alls. Först trodde jag den var skadad då jag tyckte att ena vingen hängde så på den. Men nu har han fått upp båda vingarna tätt intill kroppen. Han hoppar fram här på gräset och pickar lite omkring sig. Katten som jag skrivit om tidigare kommer och lägger sig vid mina fötter bara några meter från skatan ibland. Ingen av dem låtsas om den andra.

Det tycker jag är helt otroligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar