lördag 18 maj 2013

Kockdeckare...

Jag håller just nu på att läsa en kockdeckar. Ja de kallas visst så då det förutom en deckarintrig skrivs en hel del om mat och där även recept finns med.

Har förut skrivit om Homan deckarna. Jan Mårtenssons böcker som innehåller både mat, dryck, kultur, antikviteter och så någon mordhistoria på det. Det är ganska "snälla" deckare och sådana gillar jag. Vill inte ha beskrivet en massa tillvägagångsätt i blodig upplaga.

Nu hittade jag en bok av Torbjörn Lagmark, Jakten på den mystiska bägaren. Har bara precis börjat på den så jag har inte mycket att säga om den ännu. Det är mycket så här i början som skall knytas ihop. Så känner jag så här långt. Händelser som går tillbaka till andra världskriget till nutid.
Till skillnad mot Mårtenssons böcker där recepten står längst bak i boken får man här följa tillagning och recept insprängt i handlingen. Känns lite småmysigt. Känns lite som man är med och lagar maten.

Trevlig pingsthelg önskar jag er alla!

Nu skall jag nog fortsätta att väva lite på en ny sjal...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar