tisdag 14 maj 2013

Skrivarskolan

Då var jag klar med den andra texten/övningen i LitteraturMagazinet Skrivs andra avdelning i skrivarskola.

Den avdelningen handlar om miljöbeskrivningar.
Jag har också fått första responsen. Jätteroligt. Bra respons. Vettiga synpunkter på texten.

De har också lagt ut en lathund till hur man ger respons. Det var nog det bästa och det jag faktiskt saknade då jag gick min skrivarutbildning på folkhögskolan.

Vi satt i små grupper fumlade och famlade med orden. De första responslektionerna vi gjorde blev istället för att säga något om texterna, att rätta varandras skrivfel och prata om kommatecken mm. Men kanske man lärde sig något av det också... Men precis de har de nu tagit upp att man INTE skall anmärka på. För inga av dessa övningar är ju egentligen färdiga texter och de skall göras under tidspress.

Den här skrivarskolan går ju ut på att man skall komma igång med sitt skrivande och kanske få till ett litet embryo av en text som kan bli till en novell eller roman i förlängningen.

Är ni sugna att prova så får ni skynda på om ni vill vara med från början. För vid midnatt på onsdag tas första delen bort.

Nu tar jag en liten lunchrast och på eftermiddagen tar mer skrivande vid. Nu skall jag ta tag i texten som jag tänker skicka in till en novelltävling. Tror jag lärt mig lite redan om just det där med miljöbeskrivningar som jag skall ta med mig in i den texten.

En bra dag för skrivande idag. Kallt och ruggigt ute. Skönt att i lugn och ro få sitta inne vid datorn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar