torsdag 27 mars 2014

Barnboksförlag satsar på e-böcker

Nu börjar de gamla etablerade bokförlagen också inse det där med e-böcker för barn. De är här för att stanna.

Nu skall Rabén & Sjögren ge ut välkända bilderböcker som e-böcker.

Men de har gått steget längre. De har även lagt till uppläsare. Min idé med barnböcker som e-bok har ju varit att föräldrarna eller annan vuxen skall kunna fortsätta läsa för barnen. Men att barnen också har möjlighet att bläddra och "läsa" själva.

Så kom jag på... att det här fanns ju faktiskt redan på 70-80-talet då mina barn var små.

Men då följde en kassett till bandspelare med boken.

Men då man tröttnat själv på att läsa sagan om och om och om igen så var det bara att stoppa i kassetten så kunde ungarna lyssna hur många gånger de ville.

Det är väl samma sak här. Det finns väl en volymknapp på "Paddorna"......

2 kommentarer:

  1. Minns att det kunde vara lite jobbigt att läsa ibland.
    Hände att jag hoppade över någon sida men det märkte de direkt!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Varje lagringsmedia har väl sin tid! Hur många gånger har man inte trasslat, kapat med kirurgisk precision och skarvat i dessa band? Jag tror jag blir tårögd.. Att meka med kasettband gav i alla fall mej känslan av att vara kapabel på något plan i min barn/ungdom :o)

    SvaraRadera