tisdag 18 mars 2014

Bilderbok som e-bok

Jag fick in en liten fundering i en kommentar igår. Kan man läsa bilderböcker som e-bok? Då jag har bestämt mig för att göra just det. Ge ut min bilderbok som e-bok.

Javisst kan man det.

Lånade hem en e-bok från biblioteket, precis som jag gör med andra böcker jag läser på min läsplatta. Har man bara ett lånekort så är det bara att låna hemifrån sin dator. Det finns instruktioner på bibliotekens hemsidor hur man gör eller så går man till sitt bibliotek och får hjälp där. Eller så köper man en från tex Adlibris.

Så här ser en bilderbok ut på dator eller surfplatta...



I en läsplatta blir bilderna svart-vita.



Men det vanligaste idag är ju att barnen, har från ganska tidig ålder, tillgång till surfplattor på många ställen redan på förskolan och hemma.
E-böcker är också billigare. Då kan man ju ge barnen eller sig själv FLER böcker :-)
Men från biblioteken kan man ju låna gratis precis som vanligt!

Jag vet att många är emot det där med både läsplattor och surfplattor som läsverktyg. Man vill hålla i en fysisk bok. Men datorer/surfplattor är våra barn och barnbarns vardag redan idag och det kan man nog inte bara avfärda med att det "bara är en fluga."

Men så länge det finns valmöjligheter, fysisk bok eller e-bok är det väl bra. Det går ju att varva.

E-böcker har ju också den fördelen att det inte blir några hundöron eller sönderrivna sidor i böckerna...

Så det kan vara roligare för syskon att ärva :-)

6 kommentarer:

  1. E-bok verkar behändigt!

    Har inte prövat det. Ljudböcker lyssnar vi på ibland!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Samma här ....ljudböcker har vi med men även i bilen hemma. Läsplatta vet jag inte om det är samma som en Ipad ? Har aldrig läst någon bok på det sättet men verkar vara intressant och bra. Måste nog undersöka när vi kommer hem.

    SvaraRadera
  3. Hej du,,Ja snart har de flesta tillgång till en läsplatta,,det kan säkert öka läsandet tror jag...
    Ja dom fyller ju med bara 5 dagars mellanrum,,så det går alldeles utmärkt att slå ihop,,till och med tårtan var en delad en,halva med vaniljfyllning och halva med chokladfyllning,,så båda barnen fick sina favosmaker..Haé Kram.

    SvaraRadera
  4. Det var något nytt för mig också att bilderböcker också finns som e-böcker. Hade inte tänkt i de banorna helt enkelt.

    Såg på tv för en tid sedan, ett inslag jag tror var från USA. Där satt ungdomar runt ett stort bord med var sin skrivmaskin framför var och en. Tydligen träffades de någon gång då och då och skrev och fascinerades superbegeistrat över ljudet, känslan och att man behövde vara så skärpt, eftersom det inte fanns någon deleteknapp att ta till om det blev fel. :) Kom att tänka på det efter ditt resonemang kring e-böcker. Ja, man kan ju alltid varva som du skriver.

    SvaraRadera
  5. Läsplattorna har kommit för att stanna och det är bra om barnen lär sig tekniken från början. Vårt lilla barnbarn är redan som tvååring hemmastad på smartphone och platta. Det stora bekymret är att dom som inte har råd hemma är beroende av att förskola och skola har tekniken. Sen är det självklart så att pappersböcker för all åldrar är jättebra.

    SvaraRadera
  6. Bra att det funkar med läsplattor också... men jag vill helst ha en "riktig" bok i handen och vända blad efter blad...
    Kram

    SvaraRadera