måndag 5 augusti 2013

Arbetsplatsen i hemmet

Det här med att ha sin arbetsplats i hemmet. Nu menar jag inte som hemmafru/man utan har sitt arbete i ett utrymme/plats i hemmet. Jag har funderat mycket kring det. Det är ju ett sätt att hålla lokalkostnaden nere. Men hur många är det som arbetar ostört hemmavid....

Jag har läst och sett intervjuer med många författare tillexempel.
En sak jag tycker mig ha märkt. Utan en riktig veteskaplig studie, är att männen oftare har en skrivarlya som de går till om dagarna. Stänger in sig där och är på sitt arbete på det sättet.

Medan de flesta kvinnor har en bärbar dator och sitter antingen vid köksbordet, i sängen eller i ett soffhörn och skriver. Så dubbelarbetar de genom att slänga in en maskin tvätt, bädda sängar, städa, laga mat och diska mellan varven. Sedan hämta och lämna barn till dagis, skola och fritidsaktiviter.

Istället för om BÅDA skulle ha ett heltidsarbete i en lokal utanför hemmet. Då är det ju självklart att man hjälps åt med "hemarbetet"... då arbetsdagarna är slut..

Eller är det fortfarande så att det ändå är kvinnan som bär huvudansvaret hemma? Och mannen hjälper till! eller ett utryck som jag tycker är ännu värre som jag ofta hört från män... jag är barnvakt nu... till sina EGNA barn. Det har jag ALDRIG hört en kvinna säga.

Så får också många som har sin arbetsplats hemma höra.. Jamen du är ju ändå hemma hela dagarna...Så det hinner väl du göra....

Jag undrar hur långt vi har kommit med jämställdheten EGENTLIGEN.

Nu bor ju jag själv och kan disponera tiden precis som jag behöver. Jag har rutiner och tider för ARBETSTID och FRITID. Behöver jag "jobba över" då gör jag det på vardagarna.

Sedan tar jag HELT ledigt på helgerna för att göra helt andra saker.
Det är också viktigt!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar