torsdag 29 augusti 2013

Spara och ta till vara...

Spara och ta-till-vara. Kanske jag lärde det från min mormor. Lite satt kvar hos min mamma också av den principen.

Mormor föddes 1884 och dog 1974. Hon var med om två världskrig. Uppvuxen som torpardotter som det står i dopboken. Hon hette Hulda. Ett namn som jag tyckte var väldigt fint... Du lilla hulda... som betyder god och vänlig...

Pratade mycket om att får jag någon gång en dotter så skall hon heta Hulda. Om det blev så.. Nej inte alls. Jag mötte massiva protester från alla håll och kanter. Och så är det med namn. De försvinner. För att åter dyka upp 2-3 generationer senare och bli väldigt populära.

Nu är jag i färd att bli med katt. Och har bestämt att DEN skall få heta Hulda! Spelar ingen roll om det är en hankatt. Han kommer ändå att få heta Hulda! Man är väl en modääärn mänska vettja....gör ingen skillnad på kön här inte.. alla är vi människor.. ja eller djur då...

Okej, nu kom jag lite på avvägar.. Skulle prata om att spara och ta till vara som min mormor gjorde.

Nu hade jag inget slitet påslakan i mina gömmor så det fick bli ett från loppis. Något som någon annan tröttnat på. Väl urtvättat och mjukt.



20 kronor för väldigt mycket tyg som jag klippt till mattrasor. Gjort fyrflätor av dem. Ringlar ihop dem och syr ihop till en rundel....



Skall bli en matta att lägga på balkongens betonggolv.

Precis en sådan här matta hade mormor till dörrmatta. Som hon gjort av restmattrasor efter hon vävt sina trasmattor.

Inget fick gå till spillo!

7 kommentarer:

  1. Kväller,,Ja det är kul när de gamla namnen återkommer..,,en sådan snurrmatta har jag bara sett en gång tror jag,hos en faster för många år sen..
    Ja det var en vacker dramatisk himmel i går kväll.Haé Kram.

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag kommer i från Hebbe och jag är också en mormor/farmor som inte gärna slänger saker. Det blir skönt under fötterna med den fina runda mattan! :)

    SvaraRadera
  3. Visst är det upp och ned, det där med namn. Mitt riktiga namn - Johanne - har jag alltid haft svårt för, men vant mig med tiden :-)

    SvaraRadera
  4. Så roligt att du virkar såna mattor. Vi hade många hemma hos oss då jag växte upp. Min mamma virkade både av mattrasor och plastband. Hulda är ett fint namn både på människor och djur tycker jag. Ha nu en skön Fredag.

    SvaraRadera
  5. Det är konstigt hur det växlar med vilka namn som är populära. När jag var bar var Emma lika "tantigt" som Hulda eller Hilda. Mitt eget förnamn verkar dock ha försvunnit helt i de nya generationerna.

    SvaraRadera
  6. Jag är också uppväxt med att man skulle ta till vara allt. Lite hänger nog kvar hos mig för att jag tycker det är kul. Nu inspirerade du mig att starta på en likadan matta till min altan. Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  7. Så fint.
    sv: Åh, vad det värmer. Tusen tack finaste du!
    Söndagskramar. ♥

    SvaraRadera