söndag 5 januari 2014

Böcker

Jag bestämde mig för att göra en läslista här i bloggen över böcker jag läser under året. Jag har ofta skrivit vilka böcker jag börjar läsa men sedan har det inte blivit så mycket mer. Inläggen om böckerna kommer att flyttas upp under fliken LÄST här ovanför.

Nu blir det inga proffsiga recensioner men lite av mina tankar om böckerna kommer jag att dela med mig av då jag vet att jag har en hel del bloggvänner som också är lässugna.

Men nu till den första utlästa boken det här året.

Status 12
av Martin Melin.

Martin Melin är den första Robinson-vinnaren. Han arbetar som polis och det här är hans andra bok.
Han hade en blogg som jag följt sedan starten. Starten som var då han var hemma och var pappaledig med sonen han har tillsammans med ex-frun Camilla Läckberg.
Bloggen hette Coola pappor och boken fick samma namn.

Men nu har han alltså kommit ut med en polisroman. Status 12 som på polisspråk betyder UPPDRAG UTFÖRT. Det får man inte reda på i boken. Men svaret av Martin Själv finns HÄR.

En bra, välskriven och lättläst polisroman tycker jag. Det märks att författaren kan det här yrket. Det märks på jargong och uttryck.

Sedan undrar jag också som i deckarhusets recension.... Hur mycket är fiktion och hur mycket är taget ur verkligheten.
Jag blev lite illa berörd.

Man blir förvånad och ändå inte. Man får tänka till. Är det så här det går till där ute i verkligheten?

En klart läsvärd bok.
Framför allt känner man igen sig så mycket i det där att komma ny till en arbetsplats. Hur man får lära sig alla oskrivna regler som finns och att försöka hitta sin plats i personalgruppen.

Jag ser fram mot uppföljaren som han nu skriver på.



4 kommentarer:

  1. Okidoki,,det kommer fler ordlekar framöver,kul att du gillar dom..Haé Kram.

    SvaraRadera
  2. Läsa är en bra avkoppling!

    Vi har påsar med pocket med på resan!

    Kan rekommendera: " En man som heter Ove"!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Lennart, den står på min att-läsa-lista!

      Radera
  3. Den boken har jag inte läst. Kul att du delar med dig av läsupplevelser.

    SvaraRadera