tisdag 3 december 2013

Det okända...

Igår bänkade jag mig framför teven och tänkte titta på Morden i Sandhamn. Har ju sett dem alla förut men de kan ses om.

Så efter en kvart fick jag av en slump se att programmet Det okända som går på 7:an skulle jaga spöken i Sala silvergruva! (Nu måste man tydligen ha premium för att se det på Play.)

I Sala är jag född och uppvuxen och har varit vid gruvan mycket både ovan och under jord. Så naturligtvis slog jag över..

Skoj att se något väldigt välkänt.

Och jag kan bara säga att Mediet hade ett styvt jobb att lotsa alla osaliga andar vidare dit de hör hemma! Gruvan har funnits i MÅNGA hundra år. Och försörjt Sverige med silver. Men också tagit mångas liv.

14 kommentarer:

  1. Jag missar nästan aldrig ett program av det okända. Ja, det var väldans många osaliga andar där i gruvan minsann.
    Ha nu en bra kväll. Hej svejs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar inte se många av dessa program. Men ibland så..

      Radera
  2. Det är alltid kul att se från ställen man varit på, och särskilt hemifrån :-)

    SvaraRadera
  3. Historien är viktig!

    Silvergruvan finansierade mycket elände!

    Kram

    SvaraRadera
  4. I Sala har jag också bott för så där 50 år sedan missade tyvärr gruvan, men säkert kommer vi dit någon fler gång. Missar däremot aldrig Det okända när vi är hemma och kan se programmet.

    SvaraRadera
  5. Sala har jag nog aldrig varit i, men silvergruvan har jag förstås hört talats om. Skulle gärna se Det okända... men Lasse är inte intresserad och det är oftast han som sköter fjärrkontrollen :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte titta på det vanligtvis. Ibland är det ändå rätt intressant!

      Radera
  6. Det låter ju ganska så spännande, missade tyvärr programmet. Har själv aldrig varit i Sala men läst en del om gruvan.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och den brukar finnas med i olika frågesportprogram också :-)

      Radera
  7. sv: Jo, dom bygger upp julkrubban på olika sätt varje år, fast med (till största delen) samma figurer och hus och sånt. Annars skulle det ju liksom inte vara nån sport att leta efter Bajsande gubben ;-)

    Den är jättefin tycker jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter skoj! Tack för ditt svar.
      Tack :-)

      Radera