måndag 9 december 2013

Full fart i tomtefabriken

Hej mitt vinterland....

Jodå nu är det vinter i Sverige. Köldrekord högst upp i norr med -40 grader! Här nere har det inte varit under tio grader.. men kallt tycker jag. Nu sägs det att det skall komma in lite blidväder imorgon.

Inomhus mår varken jag eller blommorna bra av den torra värmen.



Nu har jag placerat ut skålar med vatten på fönsterbrädorna. JAG mår iallafall bättre. Vaknar inte längre utav att tungan klibbat fast i gommen! Blommorna ser faktiskt också liiiite piggare ut.

Så har jag nu bråda dagar. Extraknäcker lite åt tomten nämligen.



Vävramen är laddad!

I morse då jag skulle maska av mössan jag stickat upptäckte jag felstickning i mönstret!! i NEDERKANTEN!!! Alltså några varv efter uppläggningen. Och så kan jag ju inte lämna ifrån mig det till den kritiskt granskande tomten.

Så det blev en lite omvänd stickning..kan man säga..

Repa upp.. gör om... gör rätt..

15 kommentarer:

  1. Jo då!

    Göra om och göra rätt har man fått gjort!

    Problem när man får delar över efter att ha satt ihop möbler!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att få delar över... är inte heller någon höjdare!

      Radera
  2. Men fy vad nesligt... Jag hade nog valt att blunda för felstickningen ;-)

    Minus fyrtio låter inte sådär jättemysigt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte blunda lääänge... bara kisa med ett öga också.. men NEJ det var bara att inse.. Ser jag det så ser också andra..

      Radera
  3. Aj som f-n,inte kul att få börja om,,men vad annat göra,om man vill att det ska vara riktigt gjort,,jag hade nog gjort som du,,tror jag..Haé Kram.

    SvaraRadera
  4. Ja jag försökte i det längsta att komma på något sätt att "fuska" bort det men det gick inte...

    SvaraRadera
  5. Huva vad kallt det är i Sverige. Det där med felstickning och upprepning känner även jag igen. Eftersom jag inte använt stickorna på flera ja många år så blir det en del missar och tappade maskor som är svåra att fiska upp, då blir det att börja om på nytt. Men skam den som ger sig. Kul med din vävram tycker jag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är mycket som kan hända då man stickar. Sticka och repa opp är en stickerskas lott :-) Ja vävramen är en kär ägodel!

      Radera
  6. Ja det var sanslöst vad kallt det är där uppe längst i norr. annars ska det väl slå om till mildgrader och underkylt regn har jag hört.Tråkigt!
    Vad duktig du är som kan väva.

    SvaraRadera
  7. Det värsta är ju halkan som kan bli då det tinar och fryser om vartannat.. Tack! Men det är ju så kul!

    SvaraRadera
  8. Ja, det är lätt att tappa maskor, särskilt om man tittar TV eller sitter och pratar med någon. Vi kvinnor kan ju göra flera saker samtidigt, men ibland så händer det...........

    SvaraRadera
  9. Om jag gör något till mej själv kan jag stå ut med en lite miss (om det inte är direkt iögonenfallande), men inte om det ska vara till nån annan, då är det bara att göra om, suck! Å, den där vävtekniken är så fantastisk, jag måste nog försöka bygga mej en så där ram!
    Och så vill jag tacka dej för tipset om Letton, jag beställde en genast och fick den igår!

    SvaraRadera
  10. Hoppas du nu blir nöjd med Letton! Jag är det.

    SvaraRadera
  11. Betalar han bra?? Tomten alltså :) Härliga färger i väven! Känns helt rätt i tiden...

    SvaraRadera