söndag 8 december 2013

Selma Lagerlöf

Första gången jag var på bio så gick hela familjen på Nils Holgerssons underbara resa. Ååå så spännande det var.

Båda mina föräldrar läste väldigt mycket. Och Selma Lagerlöf var en favorit hos båda två.

Nu har man tydligen ordnat en databas över hennes brevskörd. Och det är just det som brevskörden vittnar om. Hon var uppskattad och kunde beröra både män och kvinnor med sina böcker.

På en av våra semesterresor genom Sverige besökte vi också Mårbacka, Lagerlöfs hem. De minnen jag har kommer nog mer från korten som pappa tog än av egna minnen. Och nu är det snart dax för nobelprisutdelningen igen. Selma Lagerlöf fick ju litteraturpriset 1909... Ja jag erkänner... jag fick googla på det.. Jag visste iallfall att hon FÅTT det :-)

Nu skall jag erkänna en sak till. Jag har inte läst någonting av henne. Bara sett filmen Nils Holgersson..

Kanske dax att ändra på det....

6 kommentarer:

  1. Jag har läst de flesta av hennes böcker, kan rekommenderas!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Kejsaren av Portugallien!
    Har läst den flera gånger och sett den med Ingvar Hirdvall ännu flera gånger!

    Kram

    SvaraRadera
  3. När jag gick i skolan hade vi högläsning hela klassen på svensklektionerna, och då var vi tvungna att läsa Nils Holgersson. Så tråkig jag tyckte den var. När jag såg filmen som vuxen så ändrades min inställning helt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur då att jag bara sett filmen :-)

      Radera
  4. Vill minnas att vi hade som uppgift i skolan att läsa nåt av henne och att det då var Gösta Berlings saga och självklart Nils Holgersson. Man kanske skulle ta och besöka biblioteket och läsa lite mer av det hon skrivit.
    Ha en bra Måndag

    SvaraRadera