söndag 15 december 2013

Varning för bedragarmejl...

Nu så här i juletid går polisen ut och varnar för ficktjuvar i julhandeln. Mycket folk som trängs i affärer. Lätt att norpa åt sig plånböcker och telefoner.

Men något annat som dök upp hos mig var ett mejl..... (Det är andra gången jag får ett sådant.)

Hej,
Vi har märkt att din senaste betalning åtalades tva ganger på samma gång, och det är på grund av ett tekniskt fel.
När du bekräftar informationen på kortet, kommer vi att återbetala till ditt konto.
Sida återbetalning:


Och så en klickbar länk..

Mejlet avslutas med orden...

OBS!: Detta är en obligatorisk åtgärd. Underlåtenhet att uppdatera dina uppgifter kommer att leda till kreditkort suspension.

Och det svenska språket är väl inte det bästa heller...Bara det gör att man drar öronen åt sig.. Jag gör det..

Nu hoppas jag innerligt att folk läser sina mejl med skarpa ögon. Alla har nog varit ute och julhandlat en massa. Använt kort och kanske spenderat lite för mycket pengar... Blir överlyckliga.... Aha! Inte konstigt då att det gått så mycket pengar... Jag har betalat TVÅ gånger!!

AJABAJA! Klicka inte på någon länk.

Så här går det inte till.










10 kommentarer:

  1. Det gäller att vara uppmärksam, men som du skriver så är inte språket det bästa, så redan då börjar man dra öronen åt sig. Ha en trevlig tredje advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas ju att det blir för dem som det står i mejlet åtalade.. istället för betalade :-)

      Radera
  2. Hej du,,Ja jag har oxå fått några mail av den typen,,jag öppnar bara kända mail,resten tar jag bort på en gång..
    Jädrar vad det regnade,nu hela vägen när jag körde hem från Uppsala..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du åkte innan vägbanorna frusit till kvällen. Annars är det väl stödhjul som gäller även för bil!

      Radera
  3. Ja vi får hoppas på + grader nu i vätan..Haé Kram.

    SvaraRadera
  4. Skulle jag trott på alla mejl så hade jag varit miljardär vid det här laget!
    Många stora " företag " har meddelat att jag vunnit x miljoner. Bara att sända kontouppgifter.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Har hört fler som fått liknade mail. Bra att du skriver om det och varnar. Ha nu en skön andra Adventskväll.

    SvaraRadera
  6. Ja det kommer fler o fler av den varan. Dom är ofta löjligt enkelt att genomskåda men man vet aldrig om man trillar dit.

    SvaraRadera
  7. Jag har också fått ett sånt mejl en gång. Bara att kasta i papperskorgen och sen rensa densamma.

    SvaraRadera
  8. Öppnar aldrig den här typen av mail... tyvärr dyker de upp då och då, även om de flesta fastnar i "skräpfiltret"...
    Skadar aldrig att varna för dessa bedragare!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera