söndag 29 december 2013

Vrider och vänder..

Oj vad jag vrider och vänder på saker och ting just nu….

I födelsedagspresent fick jag inte bara den där (h)juliga saken jag visat upp förut. Den däringa Dra-Maten vagnen. Jag fick också en hel uppsättning nya bestick. De var fastsatta på pappbitar. Hårda rejäla pappbitar. De har jag nu klippt till 6 x 6 cm stora brickor av. Gjort hål i hörnen med hålslagare och NU skall jag ta tag i det här med brickbandsvävning.. en gång för alla.

Provade på det då jag gick textilutbildningen för XX antal år sedan. Då fick jag inte till det. Det blev kortslutning i hjärnan av alla vridningar som skulle göras.. Det räckte då med att lära sig knyppla tyckte jag som det skulle sättas betyg på också. (brickbandvävningen behövde bara de göra som ville prova på.)
Jag satt där med knypeldynan och som ett mantra upprepade… Korsning-vridning, korsning-vridning.. korsning-korsning-vridning. Och NEJ! Det är inget jag tänker ta upp igen.

Men som sagt. Brickbandsvävningen vill jag prova igen.




Hur jag nu kan inbilla mig att det skall gå bättre med brickvävningen den här gången vet jag inte… Hjärnan blir ju bara tröttare och trögare för varje år som går. Men jag behöver också lite utmaningar känner jag. Så mycket som bara rullat på i alldeles för många år.
Skall sätta mig ner och leta upp VARTENDA Youtubeklipp som finns om brickvävning.
Lyckas jag få till något litet band kommer jag att känna mig såååå stolt.
Sedan är det bara att fortsätta mina egna uppsatta mål och utmaningar.. Vad jag tänker på.. Jo det här med att skriva kåserier. Det är ännu längre sedan än textilutbildningen som jag skrev sådana.

Och där får jag nog gå vindlingarna runt några varv i hjärnan innan jag får till något som går att publicera.

9 kommentarer:

  1. Tror säkert du fixar det... både brickbandsvävning och kåseriskrivning :)
    Knyppling var min svärmor duktig på - men jag lyckades aldrig lära mig... inte det heller :)

    SvaraRadera
  2. Kväller,,Blev ingen bio,kom dit 5 min efter att kassan öppnats,,redan fullsatt,,jag har nog aldrig sett så många besökare på Folkan tidigare.
    Jag har vävt ett band till min gitarr med den bricktekniken,..Haé Kram.

    SvaraRadera
  3. Mors..Ja det är säkert 40 år sedan som jag vävde mitt gitarrband,minns inte varifrån jag fick idén..Ja filmen får jag väl se i stan,vid tillfälle..Haé Kram.

    SvaraRadera
  4. Oj det där låter avancerat! Det skulle jag aldrig få ihop. Du kirrar det säkert.

    SvaraRadera
  5. Brickbandsvävning... Aldrig hört talas om. Tack och lov för google. Haha! Jag trodde att du skulle väva nåt av själva brickorna - nu vet jag bättre :-D Verkar komplicerat - lycka till!
    :-)

    SvaraRadera
  6. Har aldrig provat på, skall bli intressant att se vad du kan åstadkomma.......nu måste du ju publicera något eftersom du har förberett oss på vad som komma skall.......

    SvaraRadera
  7. Har aldrig sett den tekniken! Verkar krångligt! Kram!

    SvaraRadera
  8. Det är knepigt att väva med brickor, jag har provat det någon gång, men svårt att hålla reda på vridningarna. Då är det lättare att hålla reda på knyppelpinnarna, det är något jag sysslar mycket med.

    SvaraRadera